MORAL FOREIGN LANGUAGE EFFECT
We investigated how foreign languages influence moral decisions. We analyzed data in many languages: Polish, English, French, German, and Spanish. Using the CNI model of moral decision-making, the research (N= 634) demonstrated that foreign language reduces sensitivity to consequences and sensitivity to norms without affecting general action tendencies. We published the results in the Journal of Experimental Social Psychology.
We run a new project on this topic in 2021.
Publication: Michał Białek, Mariola Paruzel-Czachura, Bertram Gawronski (2019).
Analysis of foreign language effect in moral judgments. Do people who are reading moral dilemmas in a known foreign language provide different answers regarding moral issues than when reading them in their native language (Polish)?
KIEDY NIE ZALEŻY NAM NA MORALNOŚCI INNYCH
W tym projecie szukamy warunków, kiedy nie zależy nam na moralności innych ludzi. Pokazaliśmy, że oceny ekspertów są przede wszystkim […]
WPŁYW ALKOHOLU NA DECYZJE MORALNE
Badamy to, jak alkohol wpływa na decyzje moralne, tzn. to czy zwiększa tendencje do utylitaryzmu. Odwołujemy się do klasycznych dylematów […]
RELIGIOSITY AND MORALITY
We investigate the relationship between religiosity and utilitarianism. Standing in contrast to the pattern previously found for instrumental harm, we […]
MORALITY OF SCHOLARS
We analyze the subjective publication pressure among scholars and the relation between publication pressure and ethical misconduct in research. We […]
MORALITY AMONG PRISONERS
We study our original concept concerning moral paradoxes that affect people convicted of many crimes. The project will result in […]
ROLE OF WRONGDOER’S EMOTIONS & BELIEFS
In the project, we investigate in a series of studies how information about the emotions of other people and their […]
RELIGIJNOŚĆ A MORALNOŚĆ
Badamy związek religijności z utylitaryzmem. Utylitaryści podejmując decyzje moralne mniej patrzą na ogólne zasady etyczne, a bardziej na konsekwencje ich […]
MORALNOŚĆ NAUKOWCÓW
W projekcie analizujemy subiektywne poczucie presji punktowania wśród pracowników naukowych oraz związek odczuwanej presji z nieetycznymi zachowaniami w nauce. Opublikowaliśmy […]
MORALNY EFEKT JĘZYKA OBCEGO
W projekcie pytaliśmy o to jak język obcy wpływa na nasze decyzje moralne. Analizowaliśmy dane oceniane w języku polskim, angielskim, […]
MORALNOŚĆ WŚRÓD WIĘŹNIÓW
Badamy oryginalne hipotezy dotyczące moralnych paradoksów w więzieniu wśród osób skazanych za różne przestępstwa. Projekt zaowocuje serią publikacji na temat […]
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki, konkurs Miniatura 1, numer: 2017/01/X/HS6/01332.
Project financed by National Science Center, Poland, Miniatura 1, number: 2017/01/X/HS6/01332.